ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ
ΤΟ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
ΑΡΘΡΑ
LINKS
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η κοινή λογική «φάρμακο» των προβληματικών συμπεριφορών

Κι όμως, τα πράγματα είναι ευκολότερα από όσο φαίνονται. Άλλωστε, πολλοί είναι αυτοί που πιστεύουν ότι μία από τις αμοιβές του επαγγέλματος του εκπαιδευτικού είναι η ικανοποίηση που νιώθει όταν λύνει προβλήματα. Όποιος εκπαιδευτικός πιστεύει ότι η σταδιοδρομία του θα είναι δίχως προβλήματα, ανέφελη ή ότι θα περάσει, έστω και μία εβδομάδα χωρίς προβλήματα, τότε αυτός είναι γελασμένος και καταδικασμένος σε διαρκή απογοήτευση.
Ωστόσο, είναι δυνατόν, ο εκπαιδευτικός που διαπιστώνει πως κάνει το ίδιο πράγμα - ξανά και ξανά - δίχως κανένα απολύτως αποτέλεσμα να διαφοροποιήσει την τωρινή του αντίληψη για μία συγκεκριμένη κατάσταση και να μπορέσει με αυτό τον τρόπο να λύσει το πρόβλημά που τον απασχολεί στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία. Η αντιμετώπιση διαφόρων προβληματικών συμπεριφορών που μπορεί να συναντήσει ο εκάστοτε εκπαιδευτικός στο σχολικό περιβάλλον δεν βασίζεται απόλυτα στη διάγνωση όπως επίσης και στην άμεση επίλυσή τους. Εφόσον τις περισσότερες φορές η διάγνωση μιας υποτιθέμενης προβληματικής κατάστασης δεν προσφέρει μαζί και έναν πρακτικό οδηγό για δράση και επίλυση της, τότε οι εκπαιδευτικοί τείνουν να καθοδηγούνται από την «κοινή λογική». Μερικές φορές, ενέργειες βασισμένες στην κοινή λογική μπορούν να επιφέρουν αλλαγές στην όλη προβληματική συμπεριφορά.
Το κοινωνικό περιβάλλον, οι διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών στα όρια του επιτρεπτού, η εμπιστοσύνη που εμπνέει ο εκάστοτε εκπαιδευτικός στους μαθητές μπορεί να επιφέρει βελτίωση ακόμη και επίλυση της προβληματικής συμπεριφοράς χωρίς την παρέμβαση κάποιας ειδικής καθοδήγησης (ψυχολόγου, σχολικού συμβούλου, κοινωνικού λειτουργού). Είναι λοιπόν πιο εύκολο για τον εκπαιδευτικό, εφόσον είναι το πρόσωπο που κατεξοχήν βιώνει το πρόβλημα, να προσπαθήσει να αλλάξει το δικό του τρόπο σκέψης ή τη συμπεριφορά του κι έτσι να ενθαρρύνει με τον τρόπο του τις αλλαγές σε μία προβληματική συμπεριφορά αντί να επιχειρήσει να τροποποιήσει τη συμπεριφορά ή τη σκέψη του άλλου ατόμου.
Χατζησταμάτης Σωτήρης
Φιλόλογος
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΑ ΑΡΘΡΑ
Φροντιστήριο Μέσης Εκπαίδευσης "Παίδων... Μάθημα" - All rights reserved. ©2015